seperjuangan

Sunday, October 16, 2011

aku pada kawan sudah cukup baik ?


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua blogger disini . hari ni fared lain macam sikit . tetiba nak pulak buat entri macam ni , nak buang tabiat mungkin . Hahaha .

Kita mahu buat baik dengan orang memang susah sekali . tapi mahu buat jahat memang banyak , mungkin sebab itu kalau nak buat baik buat cepat-cepat , tidak perlu nak fikir banyak-banyak kali . Hahaha .

Cuba memahami sifat kawan kita !! pekara yang sukar , kita hanya mampu menerima dia seadanya dan kita langsung tidak mampu mengubahnya . tetapi sekiranya perlu untuk mengubah sifatnya , kita bantu setakat mana yang boleh , kerana hanya dia sahaja dapat mengubah dirinya sendiri .

Cuba saling pecaya sesama sendiri !! kerana ia dapat mengukuhkan persahabatan . sekali kita tipu selamanya orang tidak akan percaya kepada kita . jika kita tidak percaya kepadanya , tidak perlulah kita meminta dia untuk mempercayai kita .

Cuba jangan sesekali "kritik kaw-kaw" sifat kawan , walaupun ia adalah pekara yang benar atau pun tidak benar !! demikian boleh menjejaskan persahabatan kelak , kita perlu cuba mengunakan cara lain seperti melalui jenaka dan sebagainya dan megelak dari menyinggung perasaannya .

Dia tu bajet , dia ni bajet !! kita mungkin tengok orang lain boleh masuk dengan dia , tapi kita tidak boleh masuk dengan dia . sebabnya kerana dia tidak sekepala dengan sifat kita .

Sampai disini saja entri merepek aku . kalau ayat tonggang langgang tu buat-buat faham jelah eh ??

p/s : anak buah sudah pandai berjalan . tak sabar melihat dia belari pula !! :)


4 comments:

qlah said...

salam fared .

bagi qlah , kawan yg baik adalah pendengar yg baik ^__^

fared's said...

wsalam qlah .

yess fared setuju jugak ,

yusieka said...

ank buah farith sgt comel laa ! ee sukee >,< hahah

fared's said...

Hahhhaaa . thanks atikah rahman .

Post a Comment